فناوری دیجیتال، نحوۀ نزدیک شدن به استراتژی و رویکرد دستیابی به امور را به طور کامل تغییر میدهد. در گذشته، همۀ رقبا برای دستیابی به سود تحت فشارهای یکسانی قرار داشتند اما به نظر میرسد که در حال حاضر برخی از شرکتها از این بار رهایی یافتهاند (مانند «والمارت» در مقابل «آمازون» یا «فورد» در مقابل «تسلا»). پیش از این، «بازگشت سرمایه» (ROI) مقیاسی برای تعیین موفقیت یک شرکت بود اما حالا با پیشرفت دیجیتال؛ توسط مقیاسهای دیگری مانند ارزش خالص دارایی آتی تعیین میشود.
نحوۀ اتخاذ تصمیمات نیز متفاوت شده است. اینکه شرکت چطور افراد خود را با یک راهبرد هماهنگ میکند از حالت سلسه مراتبی خارج شده و بیشتر شکل همهگیر به خود گرفته است. کار در تیمهای «چابک[1]» انجام میشود که کارها را تکرار و نمونههای اولیه را تست میکنند، بازخورد میگیرند و دوباره تست را انجام میدهند. سازمان در حال هموار شدن است، انعطاف و محور قرار گرفتنِ توانایی، ویژگیهای حیاتی و اساسی هستند و برای کاهش زمانِ چرخۀ مورد نیاز برای تغییر، همه چیز باید سریعتر اتفاق بیافتد.
تلاشهای دیجیتال معمولاً به شکل یک مجموعه آزمایش شروع میشوند. اکثر این آزمایشها از تأمین مالی خاص، مهارت بالا و پشتیبانیِ رهبری قوی بهرهمند هستند. پس از رسیدن به ثبات در این شرایط، چالش بعدی آغاز میشود: پیشرفت و رشد در چیزهای بسیار بزرگتر در میان آشفته بازارِ عملیاتها و کارهای هر روزه. آزمایش، آسان اما تحول بسیار دشوار است. برای بسیاری از مدیران اجرایی، اندک کاری که در گذشته انجام دادهاند باعث آمادگی آنها برای آنچه امروز انجام میدهند، میشود. در حال حاضر، نحوۀ تحول کسب وکار تغییر زیادی کرده است.شرکتهایی که در تحول موفق میشوند، اساتید ارکستراسیون[2] هستند.
در این مقاله دکتر رضا سمیعزاده درخصوص ارکستراسیون تحول دیجیتال مباحثی مطرح کردهاند.
[1] Agile team
[2] orchestration
دکتر رضا سمیعزاده؛ کوچ تحول دیجیتال و چابکی سازمانی
فناوری دیجیتال، نحوۀ نزدیک شدن به استراتژی و رویکرد دستیابی به امور را به طور کامل تغییر میدهد. در گذشته، همۀ رقبا برای دستیابی به سود تحت فشارهای یکسانی قرار داشتند اما به نظر میرسد که در حال حاضر برخی از شرکتها از این بار رهایی یافتهاند (مانند «والمارت» در مقابل «آمازون» یا «فورد» در مقابل «تسلا»). پیش از این، «بازگشت سرمایه» (ROI) مقیاسی برای تعیین موفقیت یک شرکت بود اما حالا با پیشرفت دیجیتال؛ توسط مقیاسهای دیگری مانند ارزش خالص دارایی آتی تعیین میشود.
نحوۀ اتخاذ تصمیمات نیز متفاوت شده است. اینکه شرکت چطور افراد خود را با یک راهبرد هماهنگ میکند از حالت سلسه مراتبی خارج شده و بیشتر شکل همهگیر به خود گرفته است. کار در تیمهای «چابک[1]» انجام میشود که کارها را تکرار و نمونههای اولیه را تست میکنند، بازخورد میگیرند و دوباره تست را انجام میدهند. سازمان در حال هموار شدن است، انعطاف و محور قرار گرفتنِ توانایی، ویژگیهای حیاتی و اساسی هستند و برای کاهش زمانِ چرخۀ مورد نیاز برای تغییر، همه چیز باید سریعتر اتفاق بیافتد.
تلاشهای دیجیتال معمولاً به شکل یک مجموعه آزمایش شروع میشوند. اکثر این آزمایشها از تأمین مالی خاص، مهارت بالا و پشتیبانیِ رهبری قوی بهرهمند هستند. پس از رسیدن به ثبات در این شرایط، چالش بعدی آغاز میشود: پیشرفت و رشد در چیزهای بسیار بزرگتر در میان آشفته بازارِ عملیاتها و کارهای هر روزه. آزمایش، آسان اما تحول بسیار دشوار است. برای بسیاری از مدیران اجرایی، اندک کاری که در گذشته انجام دادهاند باعث آمادگی آنها برای آنچه امروز انجام میدهند، میشود. در حال حاضر، نحوۀ تحول کسب وکار تغییر زیادی کرده است.شرکتهایی که در تحول موفق میشوند، اساتید ارکستراسیون[2] هستند.
در این مقاله دکتر رضا سمیعزاده درخصوص ارکستراسیون تحول دیجیتال مباحثی مطرح کردهاند.
[1] Agile team
[2] orchestration
دکتر رضا سمیعزاده؛ کوچ تحول دیجیتال و چابکی سازمانی
Admin
مطالب مرتبط
اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر
اطلاعات بیشتر